Son zamanlarda trenle yolculuk epey moda. Tabiki bende durur muyum hiç hemen yola çıktım. Aslında gezim İstanbul’dan başlıyor. Trenle ulaşım olan yerlerden geçerek en son Mardin’e kadar gittim. Gidiş dönüş her iki seferde de trenle yolculuk yaptım.
Güney Ekspresi’nin aslında en son durağı Kurtalan ama ben oraya kadar gitmedim. Benim rotamda Diyarbakır- Hasankeyf – Midyat- Mardin vardı. Bu yüzden gidişte Kayseri’den Diyarbakır’a, dönüşte de Diyarbakır’dan Ankara’ya kadar yolculuk ettim.
Hafta sonu kaçamağı, üstelik cebinizi de yakmayan, yorulmama garantili, sizi alıp başka diyarlara götürecek bir yolculuk. Mutlaka başkaları farklı şeyler söylemiş olabilir ama benim kendi gözümle gördüklerimi ve kendi deneyimlerimi size aktaracağım.
Öyle bir yolculuk düşünün ki 23 saat 47 dakika sürüyor. Neredeyse 1 gün. Anadolu’nun güzelliklerine hayran hayran bakarak zamanınızı geçiriyorsunuz. Mevsim olarak farklı bir zamanda gidilmiş olsaydı eminim doğanın sunduğu güzellikler daha bir başka olurdu.
Genel bilgileri vermeden önce kendi deneyimlerinden bahsedeyim. Ben biraz son dakikacı olanlardan olduğum için biletleri hep geç alıyorum. Tek sıkıntı kuşetli ve yataklı vagonların az olması nedeniyle yerler çabuk tükeniyor.
Kayseri’den Diyarbakır’a kuşetli bir vagonda yolculuk yaptım. Sadece 1 yer kalmıştı ve kompartıman da 3 kadın görünüyordu. Ben de ne olabilir ki diyerek aldım. Belki benim şansıma ama bir aile denk geldi. 2 çocuk ve anne. Kayserililermiş 10 yıldır da Diyarbakır’da yaşıyorlarmış. Çok tatlı bir aileydi. Onlarla ilgili sıkıntı yaşamadım ama bileti alırken bütün biletleri kadın olarak almışlar. 14 yaşında bir oğlu vardı ve görevli kontrol yaparken onu fark edince sıkıntı çıktı. 4. koltuğuda almış olsalardı sorun yoktu ama ben aldığım için sorun oldu. Oğlunun koltuklu tarafa alınması gerektiğini söylediler. Benim onayımın alınması ile ancak aynı yerde kalabildi. Mahremiyete oldukça önem veriliyor. Aile ile bütün yolculuk boyu sohbet ettim. Bana yiyeceklerinden ikram ettiler. Ayrılırken numaralarımızı aldık. Beni evlerine davet ettiler.
Ben üst katta yattım. Yukarı çıkmak için merdiven mevcut. Sabaha kadar deliksiz bir uyku çektim. Yolculuk bittiğinde hiç yorulmamış hissi vardı. Sadece klima nedeniyle üşüdüğüm için uyandım.
Dönüş yolunda trene Diyarbakır’dan bindim. Yarım saat gecikmeli gelen tren akşam olana kadar 2 saat rötar yapmış halde geldi. Bir Sivas Kangal’da, bir de Elazığ yakınlarında jandarma kontrolü için duraklarda biraz beklemek zorunda kaldık.
Sanırım benim şansıma yataklı bölümde yer kalmadığı için pulman tarafından bilet almak zorunda kaldım. Açıkcası otobüslerin koltuklarından daha geniş ve koltuk aralarıda oldukça geniş. Sıkıldıkça kalkıp dolaştım. Restoran bölümünde oturdum. Görevlilerle sohbet ettim. Fotoğraf çekmeme yardım ettiler. Açıkcası uzun bir yolculuk için tren tercih edecekseniz tavsiyem yataklı vagonlardır. Bir tek akşam yemek istediğimde çok az seçenek kalmıştı. Yemek yemedim ama sabah kahvaltı yaptım. Kahvaltı fiyatı + 1 çay 15 TL.
Güzergah ve saat
Ankara – Kırıkkale – Kayseri – Sivas – Malatya – Diyarbakır – Batman – Kurtalan
Özellikle belirtmem gerekir ki haftanın her günü tren seferleri yok.
Tren seferleri: Pazartesi , Çarşamba , Perşembe , Cuma ve Cumartesi Ankara kalkışlı 10:55’dir.
Pazartesi, Çarşamba, Cuma, Cumartesi ve Pazar Kurtalan kalkışı 08:00 dir.
Bazı güzergahların yaklaşık sefer süreleri;
Ankara- Kurtalan 23 saat 47 dakika
Kayseri- Diyarbakır 13 saat 32 dakika
Ankara- Diyarbakır 20 saat 35 dakika
Önemli not: Önceden kalkış yeri başka bir yerdeyken, artık kalkışlar Ankara Gar’ında yapılmaktadır. Yüksek Hızlı Tren Garı’nın hemen arkasındadır.
Tabiki siz bu saatlere pek güvenmeyin derim. En azından benim 2 deneyimimde de tren 2-3 saat rötarlı olarak gideceği yere vardı. Yaz aylarında havanın Doğu bölgelerde 40-45 derecelerde olması nedeniyle raylarda sıkıntı olabileceğinden gündüzleri yavaş ilerlemek zorunda kalıyorlar.
Vagonlar
4 çeşit vagon tipi bulunmaktadır. Size birazda bunlardan bahsedeyim.
Pulman: Normal koltuklu – vagonlarda her sıra 2 çiftli, 1 tekli koltuk var.
Örtülü Kuşetli: Oda halinde 4 kişilik, duvara dayalı yatakları açarak ranza şekilde yataklar oluyor.
Yataklı: Oda halinde iki kişilik, içinde buzdolabı, masa ve lavabosu var.
Yemekli: Trenin restoran bölümü. Yemeklerde çorba, ızgara atıştırmalık, sandviç ve alkolsüz içecekler mevcut.
Önemli Not: Örtülü Kuşetli vagonlarda yolculuğa başlandığında temiz nevresim ve yastık veriliyor. Yatağınızı kendiniz yapıyorsunuz. Sabahları görevli tekrardan topluyor. Temizliği konusunda endişeniz olmasın.
Ara duraklarda inerseniz fiyatlar düşmektedir. Yazmış olduğum ücretler Ankara – Kurtalan arası içindir. Güncel fiyatlar için buraya tıklayın.
Temizlik
Kompartıman ve Nevresimler
Tabiki Güney Ekspresi’nde emektar trenler çalışıyor. Haliyle biraz yıpranmış görünüyorlar. Binerken temizlik konusunda biraz tereddütlerim vardı. Nitekim dağıtılan nevresimleri görünce fikrim olumlu yönde değişti. Yıkanmış, ütülenmiş ve ardından paketlenerek dağıtılıyor. Poşeti açtığımda tertemiz çarşaflar çıktı. Dağıtılan yastıklar öğrendiğim kadarıyla sürekli yıkanmıyor. Yasak kılıfı veriliyor ama temizliği konusunda hassas kişileri ikna edemeyebilir.
Tuvaletler
Tuvaletler oldukça temizler. Alaturka ve alafranga olarak iki şekilde de tuvalet mevcut. Tuvalet kağıdı ve el silme havluları da mevcutlar ama yolun sonuna doğru bitmiş oluyorlar. Pulman tarafında daha çok kullanım olduğu için temiz kalma olasılığı yok. Yataklı ve kuşetli vagonlarda daha az kişi olduğu için oldukça temizler. Unutmamak lazım ki temizlik kişilerle alakalı.
Restoran
Günümün çoğunu restoranda oturarak geçirdiğim için görevlilerle epey sohbet etme şansım oldu. Mutfak bölümüne de bakmama izin verdiler. Orası da oldukça temizdi. Görevli sürekli her kalkan kişi sonrası masaları siliyor. Normalde dışarıdan gelen yiyeceklerin restoranda yenmesi yasak ama belki izin verme durumu olabilir.
Not: Son olarakta trende evcil hayvan taşınmasına izin verilmektedir. Trende ayrı bir bölme olması durumunda katlanabilen bisikletler ücretsiz olarak taşınabilmektedir.